sobota, 26 stycznia 2013

Tessa d’Urberville


THOMAS HARDY (1840-1928)
Pochodził z małego miasteczka w hrabstwie Dorset, które później opisał jako wymyślone Wessex. Jego rodzina należała do klasy średniej, ojciec był budowniczym, wg rodzinnej tradycji wywodzili się od szlacheckiego i zamożnego rodu Hardych (motyw do Tessy). Miał jak ojciec rozstać architektem, uczył się głównie przedmiotów ścichłych. Sam Hardy pragnął rozpocząć jednak karierę naukową, warunkami przyjęcia na uczelnię wyższą w Anglii było wyznanie anglikańskie i bycie duchownym. Sceptycyzm religijny zmusiła go do rezygnacji z tych planów. W Londynie pracował jako rysownik, nabył ogłady, zaznajomił ze światem kultury (opery, teatr, galerie). We własnym zakresie studiował historię sztuki, literaturę. Rozpoczął też pierwsze próby literackie. Wrócił do Dorset, dalej pracował jako architekt,  jego pierwsza powieść została odrzucona jako zbyt radykalna. Stopniowo zyskiwał coraz większą popularność, mógł całkiem zająć się literaturą. Wiele publikowała, cieszył się popularnością, Tessa d’Urberville stała się sukcesem. Dzięki ustalonej już pozycji mógł pozwolić sobie na publikację kontrowersyjnej powieści „Juda nieznany” atakującej wiktoriański świat. Śmiałe ukazanie cielesności, naturalistyczne opisy i „niemoralność” wywołały krytykę, wydawca zmusił Hardy’ego do zmiany zakończenia na szczęśliwe. Pod wpływem krytyki Hardy porzucił powieściopisarstwo stając się uznanym przedstawicielem poezji georgiańskiej. Jego wiersze ukazywały beztroską, spokojną wieś. Cenił ustabilizowany tryb życia, literaturę traktował jako pracę, ostatnie dwa wiersze napisał na łożu śmierci.
·         Rozpaczliwe powiązania 1871
·         Powrót ziomka
·         Z daleka od zgiełku
·         Juda nieznany
·         tom poezji Zimowe słowa 1928

Tessa d’Urberville
Powieść mówi o naturze dobra i zła, istocie grzechu i niewinności, społecznych i religijnych uwarunkowaniach ludzkich postaw, etyce seksualnej wiktoriańskiej Anglii. Podtytuł „historia kobiety czystej” wyraża pogląd autora, że bohaterka, której czyny są nie do przyjęcia w świetle etyki seksualnej swojej epoki, jest w rzeczywistości osobą o nienagannej moralności. Zdaniem Hardy'ego o czystości (bądź nie) Tessy decyduje zgodność jej działań z prawem natury, poddanie się instynktom. Decyzje Tessy są też wynikiem determinizmu (warunki społeczno-ekonomiczne). Ważne znaczenie mają dwaj mężczyźni w życiu Tessy Alec d'Urberville i Angel Clare. Z pozoru Alec jest typem wiktoriańskiego uwodziciela, bawi się Tessą, Angel jest zaś szlachetnym idealistą. Dwubiegunowość widoczna jest też w wyglądzie postaci: Angel- jasnowłosy anioł, Alec- śniady, energiczny, szatański. Alec jest jednak naturalny w swoich żądzach, zdolny jednak do refleksji, krytyki własnego życia (zostaje kaznodzieją), zaopiekowania się Tessą i jej rodziną. Angel kocha swoje wyobrażenie Tessy, wyznając chrześcijańskie i humanitarne wartości nie potrafi oderwać się od wiktoriańskiej moralności, zrozumieć i wybaczyć. W siostrze Tessy, Lizie-Lu znów może widzieć wyidealizowany obraz czystej kobiety. Rodzina Clare reprezentuje, bezduszne i zinstytucjonalizowane chrześcijaństwo- nietolerancyjny ojciec, Feliks- hierarchiczne struktury, Cuthbert- oderwana od życia teologia. Sformalizowanie religii ukazuje też odmowa ochrzczenia Smętka. Ukazany zostaje również proces dążenia bogacącego się mieszczaństwa do uszlachetnienia swojej rodziny przez przyjmowanie nazwisk podupadłych rodów. Tessa d'Urberville, chociaż w pierwszym rzędzie przedstawia historię jednej postaci w określonej epoce, nosi równocześnie wyraźne cechy uniwersalnej legendy poruszającej temat ludzkiego przeznaczenia- scena w Stonehenge. Początkowa scena, w której John Durbeyfield dowiaduje się o swoich znakomitych dalekich przodkach skłania do refleksji nad losem indywidualności i całych grup, jak również wprowadza wątek dziedzicznego obciążenia rodziny Tessy. Fatum ciążące nad życiem bohaterki jest podkreślane poprzez aluzje do historii jej rodu: gwałt dokonany na niej przez Aleca d'Urberville porównany jest z podobnymi krzywdami, jakie rycerze d'Urberville wyrządzali niegdyś przypadkowym wieśniaczkom, po wyprowadzce z Marlott Durbeyfieldowie znajdują tymczasowy przytułek jedynie w starych grobowcach. Znaczącą rolę w utworze odgrywają także sytuacje przypadkowe, losowe, których konsekwencje okazują się następnie doniosłe, np. wypadek, w którym ginie koń Durbeyfieldów, czy moment, w którym Angel przed ślubem nie znajduje listu Tessy zawierającego prawdę o jej przeszłości. Taka kompozycja tekstu odpowiada poglądowi autora, iż w życiu człowieka, które stanowi jedynie nikłą część całego wszechświata, trudno dopatrywać się logiki. W rezultacie bohaterka powieści jest osobą bierną: Tessa godzi się z działaniami innych ludzi lub z losem, buntując się dopiero w sytuacji, która przerasta jej siły, w sposób rozpaczliwy i nieuchronnie prowadzący do katastrofy.
W zakresie konstrukcji świata przedstawionego powieść utrzymuje tradycyjne formy prozy angielskiej, w tym narrację trzecioosobową i chronologiczny układ wydarzeń, jak również stałą koncentrację uwagi na głównej bohaterce. Dzieło zachowuje realizm fabuły, jednak szereg opisywanych detali przyjmuje równocześnie znaczenie symboliczne. Wyrazem tego jest konsekwentne wprowadzanie w otoczenie Tessy przedmiotów koloru czerwonego, jasno odwołujących się do krwi, nieszczęścia i śmierci. Cała kompozycja dzieła nabiera cech symbolicznych poprzez konstrukcję postaci Aleca i Angela oraz ich wpływu na losy głównej bohaterki.

STRESZCZENIE
Okres I Dziewczyna
Akcja utworu rozgrywa się w angielskim Wessex. John Durbeyfield, przekupień, prowadzi ubogie życie we wsi Marlott razem ze swoimi dziećmi, z których najstarsza jest córka Tessa. Pewnego dnia pastor Tringham oznajmia Johnowi, że w czasie prowadzonych przez siebie prywatnych badań genealogicznych ustalił, że Durbeyfieldowie są w rzeczywistości zubożałymi potomkami słynnego rodu d'Urberville. Pod wpływem wieści o znakomitym pochodzeniu zachowanie Johna ulega natychmiastowej zmianie. W tym samym czasie Tessa uczestniczy w tradycyjnej wiosennej zabawie tanecznej, w czasie której przypadkowo spotyka syna pastora Jamesa Clare'a, Angela. Młodzieniec, przechodząc przypadkowo przez wieś, włącza się do tańca. W ostatniej chwili, gdy ma już odejść, dostrzega piękną Tessę i żałuje, że to nie ją wybrał jako partnerkę. Również dziewczyna zapamiętuje twarz nieznanego jej młodego mężczyzny. Świętując w karczmie wieść o swoim znakomitym pochodzeniu, John Durbeyfield upija się i nie jest w stanie udać się następnej nocy na targ. Tessa postanawia zastąpić ojca, lecz zasypia w drodze i przyczynia się do wypadku, którego ofiarą pada koń Durbeyfieldów. Czując się odpowiedzialna za to zdarzenie, dziewczyna, mimo złych przeczuć, przyjmuje propozycję ojca, by udać się do pobliskiego Trantridge i spotkać się z zamożną wdową d'Urberville, przedstawić się jako daleka krewna i uzyskać pomoc finansową lub też pozostać w jej domu na stałe. Durbeyfieldowie nie zdają sobie sprawy z faktu, że rzekoma d'Urberville jest w rzeczywistości wdową po Simonie Stoke'u, przedsiębiorcy, który jedynie kupił tytuł szlachecki i przyjął nazwisko wymarłej, sławnej w przeszłości rodziny. Na miejscu Tessa spotyka syna wdowy, Aleca, który, zachwycony jej urodą, zdobywa dla niej pracę we dworze. Zaczyna też zalecać się do niedoświadczonej życiowo dziewczyny. Chociaż Tessa broni się przed uwodzeniem, z poczucia obowiązku wobec rodziny nie chce porzucić pracy. Pewnego dnia, gdy dziewczyna wraca z zabawy we wsi i zostaje zaczepiona przez byłą kochankę Aleca, sam mężczyzna proponuje jej wspólny powrót do dworu na jego koniu. Zamiast jednak przywieźć dziewczynę na miejsce, wywozi ją do lasu, a następnie gwałci.
Okres II Już nie dziewczyna
Tessa zachodzi w ciążę i opuszcza dom pani d'Urberville. Wraca do rodzinnej wsi, gdzie przychodzi na świat jej syn. Chorowite dziecko umiera jednak po kilku tygodniach. Ostatniej nocy jego życia Tessa sama chrzci synka, gdyż jej ojciec nie zgodził się przyjąć pastora. Sama również chowa synka, nazwanego Smętkiem, w niepoświęconej ziemi
Okres III Odrodzenie
Pragnąc rozpocząć życie od nowa, dwa lata po śmierci synka Tessa opuszcza rodzinną wioskę i zatrudnia się jako dójka na farmie państwa Crick w Talbothays, gdzie nikt nie wie o jej przeszłości. Zaprzyjaźnia się z innymi dziewczętami pracującymi w podobnym charakterze – Izą, Marianną i Retty. Wszystkie trzy skrycie kochają się w Angelu Clare, który wbrew życzeniom swojego ojca nie chciał studiować teologii, lecz postanowił zbliżyć się do prostego ludu i zarabiać na życie jako rolnik. Na farmie pragnie nauczyć się prowadzenia gospodarstwa. Rozpoznaje Tessę w dziewczynie, która zwróciła jego uwagę na zabawie tanecznej i z wzajemnością zakochuje się w niej.
Okres IV Następstwa
Angel Clare informuje rodzinę o zamiarze poślubienia wiejskiej dziewczyny, która jego zdaniem będzie odpowiedniejszą towarzyszką dla rolnika niż sugerowana mu narzeczona, katechetka Mercy Chant. Po powrocie do Talbothays oświadcza się. Tessa długo odrzuca jego propozycję małżeństwa, twierdząc, że kocha go, lecz nie ma prawa go poślubić. Pragnie opowiedzieć mu o swojej przeszłości, jednak brakuje jej odwagi – ostatecznie opowiada Angelowi tylko o swoim domniemanym arystokratycznym pochodzeniu (Angel Clare wielokrotnie podkreślał, że pragnie mieć żonę wywodzącą się z ludu), następnie zaś oświadczyny przyjmuje. Matka Tessy sugeruje jej, by nigdy nie przyznała się mężowi do swojej przeszłości. W miarę zbliżania się dnia ślubu narzeczona ma jednak coraz większe wątpliwości. Pewnego dnia Angel i Tessa spotykają na drodze mężczyznę, który znał dziewczynę wcześniej i wygłasza na jej widok niewybredny komentarz, przez co narzeczony wpada w gniew. Tessa chce wyznać prawdę o swoim życiu w liście, jednak Angel nie znajduje koperty ukrytej pod drzwiami jego pokoju, toteż dziewczyna, w nagłym strachu, niszczy ją. Po ślubie małżonkowie wyjeżdżają do dawnej posiadłości d'Urberville'ów, wynajętej przez Clare'a na kilka dni. Tam mężczyzna wręcza Tessie drogie kamienie należące do jego matki chrzestnej, a przeznaczone przez nią dla przyszłej żony Angela. Następnie przyznaje żonie, że wdał się swojego czasu w krótkotrwały romans. Przekonana, iż w takich okolicznościach Angel tym bardziej przebaczy jej nieślubne dziecko, Tessa opowiada mu całą swoją historię.
Okres V Kobieta płaci
Po wysłuchaniu opowieści Tessy Angel odtrąca młodą żonę. Oznajmia, że idealna dziewczyna, w której się zakochał, już nie istnieje. Oznajmia, iż ma zamiar wyjechać, ona zaś zgadza się wrócić do domu rodziców, traktując to jako sprawiedliwą karę. Angel obiecuje jej zastanowić się nad ich wspólną przyszłością i powrócić do niej wtedy, gdy będzie już w stanie zaakceptować to, co usłyszał. Przekazuje też żonie niewielką sumę pieniędzy i poleca zwracać się do jego rodziców, gdyby potrzebowała więcej, zabrania natomiast poszukiwać jego samego. Na drodze do stacji samotnie podróżujący Angel spotyka zakochaną w nim niegdyś Izę i w chwilowym porywie proponuje jej wspólny wyjazd do Brazylii. Dziewczyna oznajmia jednak, że nie potrafi kochać go tak bardzo, jak Tessa. W domu rodziców Tessa przekonuje się, że rodzina przyzwyczaiła się już do jej nieobecności. Udając, że w jej małżeństwie wszystko dobrze się układa, przekazuje matce połowę pieniędzy od męża i opuszcza dom w poszukiwaniu nowej pracy. Zatrudnia się jako robotnica na farmie. Gdy jej sytuacja finansowa staje się bardzo trudna, postanawia odwiedzić rodzinę teściów, jak sugerował jej Angel. Słysząc jednak nieprzychylne komentarze braci Angela dotyczące jego małżeństwa, nie ma odwagi wejść do domu pastora Clare'a. W drodze powrotnej przypadkowo trafia na spotkanie z wędrownym kaznodzieją metodystycznym, którym ku jej zdumieniu okazuje się Alec d'Urberville.
Okres VI Nawrócony
Alec d'Urberville oznajmia, że nawrócił się i zmienił swoje życie pod wpływem pastora Clare'a. Prosi Tessę, by nigdy więcej go nie kusiła. Po pewnym czasie mężczyzna pojawia się jednak na farmie, gdzie pracuje główna bohaterka, i prosi ją o rękę – w ten sposób chciałby zadośćuczynić za zło, którego niegdyś się wobec niej dopuścił. Tessa oznajmia, że jest już mężatką. Alec nie rezygnuje jednak, powraca ponownie, stwierdza, że za sprawą ponownego spotkania z Tessą porzucił zajęcie kaznodziei i pragnie znowu być z nią. Zaniepokojona zalotami d'Urberville'a, Tessa pisze rozpaczliwy list do męża, w którym prosi o powrót i uchronienie jej od grożącego jej niebezpieczeństwa. Wkrótce potem dowiaduje się od siostry o chorobie matki i przybywa do rodzinnego domu. Tam okazuje się, że stan matki uległ znacznej poprawie, za to John Durbeyfield nieoczekiwanie umiera. Po śmierci ojca rodziny, dzierżawcy domu i gospodarstwa, Durbeyfieldowie muszą opuścić wieś, w której dotąd mieszkali. Ponownie z pomocą ofiarowuje się Alec, jednak Tessa nie chce zgodzić się na zamieszkanie w dworze, który odziedziczył po śmierci matki. Tessa dochodzi równocześnie do wniosku, że została potraktowana przez męża niesprawiedliwie i okrutnie. Wysyła do niego kolejny list, w którym oznajmia, że chce już o nim tylko zapomnieć. Rodzina udaje się do Kingsbere, gdzie planuje wynająć mieszkanie, jednak okazuje się, że w mieście nie ma żadnych wolnych pokoi i Durbeyfieldowie muszą spędzić noc w ruinach klasztoru, który był niegdyś miejscem pochówków rodu d'Urberville. W tym samym czasie Angel, który wbrew swoim nadziejom nie zdobył w Brazylii majątku, pod wpływem rozmowy z przypadkowym towarzyszem podróży dochodzi do wniosku, że niesłusznie odtrącił żonę. Postanawia wrócić do Anglii i pogodzić się z Tessą.
Okres VII Spełnienie
Po powrocie do Anglii Angel odnajduje matkę Tessy, która informuje go, że córka znajduje się w modnej nadmorskiej miejscowości Sandbourne. Tam mężczyzna znajduje swoją żonę, lecz Tessa z goryczą przyznaje, że wrócił za późno: zgodziła się już zostać kochanką Aleca d'Urberville, przekonana przez niego, że jej mąż nigdy się z nią nie pogodzi. Angel odchodzi, zaś Tessa w eleganckim pensjonacie, gdzie zamieszkała jako pani d'Urberville, zaczyna lamentować nad swoim życiem. Właścicielka pensjonatu, zaintrygowana postacią Angela, podsłuchuje rozmowę między Tessą i jej rzekomym mężem, następnie widzi kobietę wybiegającą z budynku, wreszcie zauważa na suficie niższego piętra plamę krwi i odkrywa zwłoki Aleca. Tessa dogania Angela, odchodzącego z Sandbourne, i oznajmia mu, że zabiła mężczyznę, który zniszczył życie ich obojga. Nie dowierzając w słowa żony, Angel wybacza jej. Oboje bez celu wędrują dalej, planując uciec z kraju, gdy tylko policja zaprzestanie poszukiwań zabójczyni pana d'Urberville. Przez kilka dni żyją w opuszczonej willi, całkowicie szczęśliwi. Następnie zatrzymują się, dla odpoczynku, w Stonehenge. Tessa przed zaśnięciem prosi Angela, by ożenił się z jej młodszą siostrą Lizą-Lu po jej śmierci. Następnego dnia zbiegowie zostają otoczeni przez policję. Tessa spokojnie pozwala się aresztować, wyrażając radość, że nie będzie żyła tak długo, by Angel znowu zaczął nią pogardzać. W finałowej scenie utworu Angel Clare i Liza-Lu obserwują zamek Wincencester (Winchester) w momencie wciągnięcia na wieżę czarnej flagi – oznacza ona, że w twierdzy właśnie odbyła się egzekucja Tessy, skazanej na śmierć za morderstwo. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz